Den här manualen guidar dig som administratör genom systemets olika funktioner för att du effektivt ska kunna hantera digitala möten.
När du har loggat in kommer du till mötesöversikten. Här ser du två listor:
Via menyn längst upp på sidan kan du navigera till medlemmar. Detta är ert digitala register där ni hanterar alla ledamöter och ersättare.
Ett korrekt register är grunden för att funktioner som närvarohantering och ersättarsystemet ska fungera korrekt under mötet.
På sidan för platshantering (platser) konfigurerar du den digitala platskartan för er möteslokal. Detta är en kritisk funktion för att systemet ska kunna hantera närvaro och ersättare korrekt.
En korrekt konfigurerad platskarta är fundamental för närvarohantering, ersättarsystemet och den visuella presentationen i projektorvyn.
När du öppnar ett möte ser du en huvudmeny med flikar som Agenda, Närvaro och Votering.
Använd knappen "Starta möte" för att aktivera mötet.
För att visa information för alla deltagare på en större skärm kan du använda projektorvyn. Klicka på skärm-ikonen uppe i högra hörnet av mötesvyn för att öppna den i en ny flik. Denna flik kan du sedan flytta till den skärm som används för presentation. Tryck F11 för att sätta fönstret i helskärmsläge.
Under fliken Närvaro hanterar du vilka ledamöter och ersättare som är på plats och vilka som tjänstgör.
Starta uppropet, hantera närvarande och frånvarande, och använd platskartan för att tilldela ersättare till tomma stolar. Du kan även hantera avanmälningar och ersättare här.
Under fliken Agenda hanterar du mötets ärenden. Du kan lägga till, sortera och redigera ärenden. För varje ärende kan du:
För att starta en votering måste ett ärende vara aktivt. Gå till fliken Votering.
När alla ärenden är avklarade, klicka på "Avsluta möte". Mötet arkiveras och blir tillgängligt under "Tidigare möten".
Den här manualen hjälper dig som förtroendevald att förstå och använda systemet under ett möte.
När du loggar in med din personliga kod möts du av en välkomstskärm. När mötet startar uppdateras sidan automatiskt till mötesvyn. Vyn visar information om det som pågår just nu (upprop, debatt, votering).
Klicka på den gröna knappen "Anmäl närvaro" för att registrera dig.
När ett ärende behandlas kan du begära ordet eller replik via knapparna som visas. En talarlista och en timer för aktuell talare visas på skärmen.
När en votering startar visas röstningsalternativen ("Ja", "Nej", "Avstår") som stora knappar. Klicka på det alternativ du vill rösta på. Du kan ändra din röst genom att trycka på ett annat alternativ.
I verktygsfältet längst ner på sidan hittar du en meny och en chattfunktion.